Emelias filt

Det var en gång en sjal som aldrig blev riktigt som den skulle. Efter att ha repat upp den 3 gånger insåg jag att mänstret var knas - modifierade det en hel del och bestämde mig för att göra en filt till Emelia istället. Fast det var ganska trist virkning med bara stolpar hela tiden så själva stommen tog nästan ett halvår.... Ramen däremot gick fort.
Mönstet jag gjorde var väl ungefär så här:

1. Lägg upp så många luftmaskor (lm) som du vill att filten skall vara bred
2. Börja nästa rad med 4 lm, 1 stolpe (st) - hoppa över en maska - 2 st i nästa maska - hoppa över en maska osv... raden ut och alla övriga rader tills du tycker att filten är lång nog att täcka det den skall
3. Virka nu fasta maskor (fm) runt hela filten i 2 varv. I varje hörn gör du 2 fm i hörnmaskan. (Jag gjorde 2 sådana här varv men skulle helst ha gjort 3 men hade inte så mycket garn kvar)
4. Börja nästa rad med 5 lm, hoppa över 1 maska, en stolpe, hoppa över en maska, 1 stolpe osv. runt hela filten (detta utgör det varv där du sedan skall trä sidenbandet)
(5. sedan kommer vi till det jag inte gjorde men ville göra om jag hade haft mer garn - jag hade upprepat varv 3 två ggr igen för att bandet skall bli mer framträdande, nu försvann det lite i uddkanten)
6. hoppa över en maska - gör 5 st i nästa maska - hoppa över en maska - fm i nästa maska - hoppa över en maska - 5 st i nästa osv. runt hela filten.


Känns som om det blivit mycket virkning det senaste men jag har flera projekt som ligger och väntar. En väska till mig, en tillklippt huvjacka till Emelia (påbörjad för länge sedan = UFO = unfinishtobjekt), en solklänning till Emelia och en singoallatopp till mig i ett ljuvligt gult loppisfynd. Funderingar på att våga mig på en applikation.... Och så detta tyget förståss...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0