Loppi.se

En lite ovanlig Buzzning denna gången - nämligen av den nya barnloppisen på nätet Loppi. En trevligt sight, glad och munter och lätt och ljus.  Loppi.se vill inspirera och uppmuntra att rensa, återvinna, köpa och sälja begagnat. Och ännu varmare om hjärtat blir man då en procent av intäkterna på årsbasis att skänkas till välgörande ändamål för barn och/eller miljö - och här får man själv välja vilken organisation som pengarna skall gå till när man lägger in en auktion.

Och jag som brukar både köpa och sälja ganska friskt gillade verkligen att jag fick chansen att testa denna sight. Tradera känns ibland för stort och oftast köper och säljer jag faktiskt på sjalbarn.se som känns tryggt och med vettiga priser.

När  jag kom in på sidan tyckte jag först att det var lite svårt att hitta var jag skulle gå för att lägga upp en annons och att hitta informationen om vad det kostade och funkade. Det borde ligga jättelättåtkomligt någonstans på första sidan. 

Det kostar 30 kronor att lägga upp obegränsat med auktioner på Loppi.se under 30 dagar. Det finns även möjlighet att köpa auktionsprenumeration för 10 kronor/månad.  Att lägga bud är kostnadsfritt. Alltihopa väldigt billigt och bra tycker jag - oftast säljer man ju i omgångar och en hel del - när man rensat - och då är det skönt att veta vad det kostar från start så att säga. Och smidigt att man betalar redan när man lägger upp första annonsen - istället för att få en räkning efter som man har fått på tradera där det baseras på en % på försäljningsvärdet. Kanske vore det bra med ett alternativ för enstaka annons - ibland är det ju bara en sak man just nu vill bli av med och då är 30 kr lite mycket.

Jag la upp 2 annonser - en SkipHop skötväska till fast pris och ett sommarklänninpaket i stl 62/68 som auktion.
Det var enkelt att lägga upp dem och bra att man fick ha 4 bilder per annons - det ger bättre möjlighet att visa det man säljer eller se det man köper bättre.  Jag saknade en underkategori på klädförsäljningen dock - Klädpaket - då man har både tröjor. byxor, klänningar, mössor eller liknande att sälja.

Att sedan hitta en annons på något man villeköpa var värre tyckte jag. Lyckades inte hitta någon funktion för att få upp de annonser som går ut snart (förutom en liten blänkare på första sidan) - utan fick hela tiden får de senast upplagda och frammåt. Sökningen blev även väldigt kategoristyrd. T.ex. för att söka på kläder stl 86/92 var jag tvungen att välja först KLÄDER - sedan KLÄNNING - och därefter STL 86/92. Jag ville ju liksom bara se allt i den stl. Inte klädsort för klädsort.

På Loppi finns även en riktigt trevlig blogg och annan kuriosa - gå in under "Mera loppi.se" och låt dig fröjdas :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0